پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272027
تاکيد سران اوپک گازي بر ضربه تحريم‌هاي يکجانبه به امنيت انرژي در جهان
تاریخ انتشار : 1402/12/14 09:15:27
نمایش : 227
سران مجمع کشورهاي صادرکننده گاز در نشست خود در الجزيره با تصويب اعلاميه الجزائر تحريم‌هاي اقتصادي يکجانبه را محکوم و تاکيد کردند مداخله ساختگي در بازارهاي گاز با تعيين سقف قيمتي به امنيت انرژي در جهان آسيب مي‌زند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نشست‌هاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، يکي از برجسته‌ترين رويدادهاي بازار جهاني انرژي از دهم تا دوازدهم اسفند ماه در سالن کنفرانس‌هاي عبداللطيف رحال در پايتخت الجزاير برگزار شد.
در روز جمعه گردهمايي وزيران نفت و انرژي کشورهاي عضو و ديروز شنبه نشست سران اين کشورها برگزار شد که با امضاي اعلاميه يا بيانيه الجزائر به پايان رسيد.اين بيانيه که به اتفاق آرا توسط کشورهاي شرکت کننده به تصويب رسيد، «کليه محدوديت هاي اقتصادي يکجانبه اتخاذ شده بدون تأييد قبلي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و هرگونه اعمال فراسرزميني قوانين و مقررات ملي عليه کشورهاي عضو مجمع کشورهاي صادرکننده گاز» را محکوم کرد.
 
دراين بيانيه آمده است: اين محدوديت‌هاي اقتصادي بر کشورهاي صادر کننده گاز بر توسعه و تجارت گاز طبيعي تأثير منفي مي‌گذارد و امنيت عرضه گاز طبيعي را تهديد مي‌کند.بيانيه الجزائر همچنين بر حقوق حاکميت مطلق و دائمي کشورهاي عضو بر منابع گاز طبيعي خود تاکيد کرد.محمد هامل دبير کل مجمع کشورهاي صادر کننده گاز روز جمعه اعلام کرد که سنگال براي پيوستن به اين گروه به عنوان عضو ناظر موافقت شده است.
 
محکوميت تحريم‌هاي اقتصادي در بيانيه الجزائر متوجه ايالات متحده و کشورهاي غربي است که عليه جمهوري اسلامي ايران، روسيه و شمار ديگري از کشورهاي عضو مجمع کشورهاي صادر کننده گاز اعمال کرده است.نشست مجمع سران کشورهاي صادر کننده گاز با حضور ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور کشورمان و تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر برگزار شده است.بر اساس آخرين گزارش منتشر شده توسط آژانس بين المللي انرژي، انتظار مي رود در سال 2024 رشد قابل توجهي در تقاضا براي گاز در مقايسه با سال قبل از آن ثبت شود، که نتيجه پيش‌بيني‌ها از کاهش دما و کاهش قيمت‌هاست.در اعلاميه الجزاير، کشورهاي مجمع بر اهميت قراردادهاي ميان مدت و بلندمدت گاز طبيعي، قيمت گاز طبيعي منصفانه و باثبات، و سرمايه گذاري دائمي در زمينه گاز طبيعي براي افزايش امنيت انرژي تاکيد کردند.
 
کشورهاي شرکت کننده در اجلاس کشورهاي صادرکننده گاز در اعلاميه الجزائر همچنين مخالفت خود را با هرگونه مداخله ساختگي در عملکرد بازارهاي گاز، از جمله معرفي «سقف‌هاي قيمتي» که ممکن است موجب کمبود عرضه در بازار شود، اعلام کردند. اين کشورها توضيح دادند که که هر گونه مداخله ساختگي در بازارهاي گاز طبيعي، از جمله تلاش براي تغيير عملکردهاي قيمت گذاري و مديريت ريسک، علاوه بر اعمال محدوديت هاي قيمتي با انگيزه سياسي را رد مي کنند.در بيانيه الجزائر چنين اقداماتي ممکن است تنها کسري عرضه در بازار را تشديد کند و سرمايه‌گذاري مورد نياز براي پاسخگويي به تقاضاي فزاينده جهاني براي انرژي را کاهش دهد.
 
کشورهاي عضو مجمع، اقدامات بي‌سابقه مالياتي يک‌جانبه را نيز محکوم و تاکيد کردند که اين اقدامات امنيت منابع انرژي برخي کشورها را به بهاي اعمال قوانين بازار گاز به خطر مي‌اندازد، تعادل بازار را تهديد مي‌کند و ممکن است عدم تعادل را افزايش داده و جمعيت گروه‌هاي آسيب‌پذير در جهان را متضرر کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html